Knowledge of Learning Disabilities among Pre-service and In-service Trainee Teachers in Malaysia

Authors

  • Supiah Saad International Islamic University Malaysia
  • Khamsiah Ismail
  • Siti Rafiah Abd Hamid

DOI:

https://doi.org/10.31436/ijes.v2i2.51

Abstract

Are mainstream teachers in Malaysia knowledgeable about types of students with special needs? Are there enough support services as well as facilities provided for these students’ education? This study investigated the knowledge level of Malaysian in-service trainee teachers undergoing a distance learning Bachelor of Education program sponsored by the Malaysian Ministry of Education and pre-service trainee teachers enrolled in a regular bachelor of education program. The sample consisted of 296 students of bachelor degrees at two public universities, 39 males and 257 females; 147 in-service student teachers and 149 pre-service student teachers. The respondents completed a 36-item survey designed by the researchers, which had adequate psychometric properties. The results of the study revealed that student teachers had a rich level of knowledge on a few aspects of learning disabilities and a moderate level of knowledge in other aspects tested. In-service student teachers were found to be more knowledgeable than pre-service student teachers. Student teachers’ level of knowledge was not related to their age and teaching experience. However their level of knowledge was somehow related to their status. Mass media were the main sources of information for both groups of trainee teachers. The implications of these findings for inclusive education and for future research are discussed.

 

Abstrak

 

Adakah guru-guru sistem pendidikan arus perdana di Malaysia mempunyai ilmu tentang pelajar-pelajar yang mempunyai keperluan khas? Cukupkah perkhidmatan sokongan dan kemudahan yang disediakan untuk pendidikan pelajar sedemikian? Kajian ini menyelidik aras pengetahuan guru dalam perkhidmatan yang menjadi guru pelatih melalui program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan jarak jauh yang ditaja oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dan guru pelatih pra-perkhidmatan yang melaksanakan program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan secara laluan biasa.  Sampel kajian ini terdiri daripada 296 orang mahasiswa Ijazah Sarjana Muda di dua buah universiti awam, terbahagi kepada 39 orang mahasiswa lelaki dan 257 orang mahasiswa perempuan; dan 147 orang guru pelatih dalam perkhidmatan dan 149 orang guru pelatih pra-perkhidmatan. Responden dikehendaki mengisi soal selidik yang mengandungi 36 item yang dibina oleh para penyelidik dan mempunyai sifat psikometrik yang memuaskan.  Hasil kajian mendedahkan bahawa guru pelatih mempunyai aras ilmu yang kaya tentang sedikit aspek pembelajaran orang kurang upaya dan aras sederhana dalam beberapa aspek yang diuji. Guru-guru dalam perkhidmatan didapati mempunyai lebih pengetahuan daripada guru-guru pra-perkhidmatan.  Aras pengetahuan guru pelatih tidak berkaitan dengan umur dan pengalaman mengajar.  Bagaimanapun, aras pengetahuan mereka didapati mempunyai hubungan dengan status mereka.  Bagi kedua-dua kumpulan guru, kajian mendapati bahawa media massa merupakan sumber maklumat utama.  Implikasi hasil kajian bagi pendidikan inklusif dan penyelidikan pada masa depan di Malaysia turut dibincangkan.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2014-12-31

How to Cite

Saad, S., Ismail, K., & Abd Hamid, S. R. (2014). Knowledge of Learning Disabilities among Pre-service and In-service Trainee Teachers in Malaysia. IIUM Journal of Educational Studies, 2(2), 22–39. https://doi.org/10.31436/ijes.v2i2.51