
BOOK REVIEWS 	      251

Al Jazeera English: Global news in a changing world. Edited by 
Philip Seib. New York: Palgrave Macmillan, 2012, pp. 204. ISBN: 
978-0-230-34021-3.

Reviewer: Ibrahim Yusuf Abubakar, Department of Communication, 
International Islamic University Malaysia (IIUM). E-mail: 
ibrahimyaele@yahoo.com.

Al Jazeera English (AJE) is the first 24-hour English language global 
satellite news channel to beam from the Middle East. Hitherto, the 
negative portrayal of Islam and Muslims by Western global media had 
engaged the attention of communication researchers in the Muslim 
world; as such, media reports had occasionally led to street protests and 
diplomatic tensions between Western and Muslim-majority nations. In 
fact, the nations of the South have expressed concerns over the Anglo-
American domination of the world’s one-way flow of information with 
its attendant cultural and economic hegemony against the sovereignty 
of nation-states. Al Jazeera Network was established to correct these 
anomalies and to ensure balanced and horizontal flow of information 
between the global North and South. The book under review, which, 
according to its editor, is the first of its type, is devoted to evaluating the 
extent to which AJE has contributed to the avowed objectives of the Al 
Jazeera Network. 

The book begins with an introduction by its editor, Philip Seib, 
Professor of Journalism, Public Diplomacy and International Relations 
at the University of Southern California. The ten-chapter book, with 
valuable contributions by scholars from the United States, Europe, and 
the Middle East, delves extensively into the origin of AJE, the nature 
of its global audiences, its worldwide areas of coverage, the channel’s 
mission and messages, and its problems, prospects and achievements.

In the opening chapter, Shawn Powers, Assistant Professor at Georgia 
State University, traces the origin of AJE back to its Arabic-speaking 
elder sister, Al Jazeera Arabic which was launched on November 1, 
1996 by the immediate past Emir of Qatar, Sheikh Hamad Bin Khalifa 
Al Thani with a mission to produce journalistically sound programming 
that is free of government interference. According to the author, Al 
Jazeera Arabic established itself as a globally acclaimed news channel 

mailto:ibrahimyaele@yahoo.com


252			                         Intellectual Discourse, Vol 21, No 2, 2013

in the aftermath of the 2001 American-led invasion of Afghanistan. 
Being the only global news network with a bureau in Kabul, it became 
the only credible source of information and hence, its footage was 
repackaged and sold to major world news organizations and networks 
around the planet. This, he said, prompted the idea of establishing Al 
Jazeera English, which began with the introduction of English subtitles 
and dubbing of Arabic programmes into English. However, an initial 
cogent step by Al Jazeera to directly reach English-speaking audiences 
started with the establishment of an English language website, tagged 
‘Al Jazeera Net’ on March 23, 2003, five days after the America-led 
invasion of Iraq. Faced with different technical, administrative and 
political challenges, Al Jazeera management decided to transform Al 
Jazeera Net into a full fledge global news network and hence, AJE was 
lunched on November 15, 2006, coinciding with the tenth anniversary 
of Al Jazeera Arabic.

The nature of AJE’s global audiences is discussed in chapter two 
by Hussein Amin, Professor with the Department of Journalism and 
Mass Communication, American University in Cairo. According to 
him, AJE beams from four centres in Doha, Kuala Lumpur, London and 
Washington to over 250 million households worldwide. While claiming 
that AJE broadcast reaches nearly all the nations of the world, he admits 
that it is difficult to estimate the channel’s audience size, as the breadth of 
its coverage extends to areas not covered by rating agencies. However, 
coverage barriers facing the channel in the United States, Africa and 
South Asia are highlighted in the subsequent chapters. In chapter four 
for example, Will Youmans, a PhD candidate in the Communication 
Department, University of Michigan, explains that AJE’s depiction as 
a terrorist-affiliated network by the administration of George W. Bush 
created obstacles for the channel in the United States and some Western 
nations. 

Hence, AJE gained scant access to Americans in 2011 through cable 
systems only in three cities: Washington, DC, Toledo, and Burlington. 
According to him, the situation changed for better with the uniqueness 
of the AJE’s coverage of the Arab Spring when the channel became 
the primary source of information for American audiences, including 
government officials and major American networks. He observes that 
the U.S government opposition to AJE subsided, adding, however, that 
cable companies are still reluctant to cooperate with the channel for fear 



BOOK REVIEWS 	      253

of reactions by their customers, advertisers and other influential private 
interests.

As for Africa, Amelia Arsenault, Assistant Professor of 
Communication at Georgia State University, explains in chapter five that 
AJE serves as a counter-hegemonic force challenging the dominance of 
Western media and giving voice to the voiceless Africa. According to 
her, AJE does not only have more bureaus in sub-Saharan African than 
any other competitor like BBC and CNN, it also maintains permanent 
operations in many major cities on the African continent and it uses local 
reporters instead of foreign correspondents who may not have proper 
connection with the indigenous people. The author, however, points out 
that AJE’s audience penetration in Africa remains comparatively low 
due to limited availability of satellite access and the fact that radio still 
remains the dominant news medium in parts of the continent.

Giving an account of the AJE performances in South Asia, Michael 
Kugelman, a Programme Associate with the Asia Programme at the 
Woodrow Wilson International Centre for Scholars, explains in chapter 
six that the channel, with a centre in Kuala Lumpur and 3 bureaus in 
Islamabad, Kabul and New Delhi, has covered a variety of stories across 
South Asian nations. He, however, observes that AJE still has a modest 
audience size in South Asia due to a number of factors, including the 
negative perception of the channel as a terrorist Islamic network, the 
language barriers, the limited cable and Internet access as well as the 
region’s crowded media environments. The author, therefore, concludes 
that rather than capturing the South Asian audiences, AJE now captures 
South Asia for global audiences with its frequent coverage of the events 
in the region.

The mission and message of AJE as well as its level of objectivity 
in the coverage of the world’s major events are extensively analysed in 
chapters 3, 7, 8 and 9. In chapter three, Tine Ustad Figenschou, a post-
doctoral fellow in the Department of Media and Communication at the 
University of Oslo, sees AJE as the channel of the global news contra-
flow with a mission to balance the one-way information flow between 
the South and the North. Her quantitative analysis of the AJE News Hour 
from October-December 2007 to May-July 2008 reveals that the Global 
South (Africa, Asia, the Middle East and Latin America) was more 
frequently covered than the Global North (Europe and North America) 



254			                         Intellectual Discourse, Vol 21, No 2, 2013

with a ratio of 61-38%. Assessing AJE’s coverage of Gaza 2008-2009 in 
chapter seven, a Palestinian, Rima Najjar Merriman, who is an Assistant 
Professor of English Literature at Al Qudus University, observes that 
the channel was able to break the Israeli global media framing of 
issues by presenting balanced and independent reports of events. In 
chapter eight, an Israeli, Eytan Gilboa, a Professor of Communication 
and International Relations at Bar-Ilan University in Israel, expresses 
a contrary view, saying that AJE failed to meet the criteria for peace 
journalism with its presentation of the Arab perspective of issues during 
the invasions. In chapter nine, Mohammed el-Nawawy, an Associate 
Professor in the School of Communication at the Queens University 
of Charlotte praises AJE’s balanced coverage during the Ground Zero 
Mosque controversy in New York and concludes that the channel has 
a great potential and ample opportunity to play a conciliatory media 
function when it comes to covering divisive and controversial issues 
around the world.

Summing-up the authors’ divergent views on AJE in the concluding 
chapter, the book editor, Philip Seib, observes that AJE, like any other 
news organisation, is far from being perfect but its achievements so far 
merit recognition, saying that the channel has the prospect of becoming 
one of the world’s most authoritative sources of news for its level of 
editorial independence.

Over all, the book has succeeded in providing readers with in-
depth and comprehensive information about the origin and workings of 
AJE. Hence, the book is a valuable addition to the existing works on Al 
Jazeera. It is, therefore, a must read book for scholars and researchers 
on broadcast journalism, international communication, satellite global 
media and international relations as well as for other members of the 
public who may want to gain an insight into the history and activities of 
AJE. However, one expects that the book would have included studies 
on the audience impression and evaluation of the channel’s news reports. 
Perhaps, the next edition of the book may take this into consideration.

__________


