
INTELLECTUAL DISCOURSE, 2006
VOL 14, NO 2, 229-242

Book Reviews

Intifada Hits the Headlines. By Daniel Dor. Bloomington: Indiana
University Press, 2004, pp. 184+viii. ISBN 0-253-21637-0

Reviewer: Ishtiaq Hossain, Department of Political Science,
International Islamic University Malaysia (IIUM). E-mail:
ishtiaq.hossain@gmail.com

For a very long time, Israel’s contributions to the Israeli-Palestinian
violence were not debated in the Israeli public. There is, however,
some realisation now that the reports of violations of human rights
in the occupied territories were suppressed by most of the country’s
mainstream media, particularly the newspapers. This development,
as Daphna Baram points out in The Guardian (digital edition,
November 7, 2005), may be explained with Noam Chomsky’s theory
of “manufacturing consent” – that corporate media inherently tend
towards the government line. Since the collapse of the Camp David
talks in July 2000 and outbreak of violence in Israel and the occupied
territories, excessive bloodshed has been a daily experience for every
Israeli and Palestinian. This has posed challenges for the Israeli media
and has called its response to the ongoing violence into question.

In Intifada Hits the Headlines, Daniel Dor, a lecturer in
Communications at Tel Aviv University, provides an alternative to
Noam Chomsky’s theory of “manufacturing consent” while
explaining the Israeli newspapers’ response to the second IntifÉÌah.
In his book, Dor argues that the beginning of the second IntifÉÌah
saw the Israeli collective consciousness withdraw into the defensive.
The society was enraged because it saw its dream of peace vanish
with the failure of the Camp David peace talks, and instead of peace,
it was confronted with yet another round of Palestinian uprising.
Therefore, Dor argues, public discourse in Israel re-invented itself
in a new form and, basing itself on a new narrative which was



-

230     INTELLECTUAL DISCOURSE, VOL 14, NO 2, 2006

instantaneously subscribed to not only by the right but also by the
majority of the traditional left. According to this narrative, Ehud
Barak’s government did everything possible at the Camp David talks
to achieve a final status agreement with the Palestinian Authority,
but Yasir Arafat rejected the “generous” offer.

In the book, Dor shows that the Israeli newspapers have played a
key role in the dissemination of, what he terms, the “constitutive
frame” within Israeli society. Since the beginning of the current
Palestinian uprising, the newspapers in Israel have presented their
readers with a one-sided, partial, censored, and biased picture of
reality – a picture which has supported the new hegemonic narrative,
without conforming to the events as they unfolded in reality. Much
more importantly, Dor finds that there was a stark contrast between
this constructed picture and the actual reports sent in by the reporters.
The editors systematically suppressed certain elements of reality and
put emphasis on others, such that it craftily fed and ingrained the
collective consciousness of the Israeli nation with the dominant
narrative.

Undoubtedly, there are two (or more) sides to the stories of every
intractable conflict in this extraordinarily complex world. No other
long-running conflict better fits that description than the one involving
the Palestinians and the Israelis. In more than fifty years of their
conflict, the two sides have never agreed on interpretations of events
such as the killing of Israeli civilians by suicide bombers in Israel or
the killing of Palestinians in Gaza or the West Bank by Israeli aircraft
or soldiers. More importantly, the two sides have never agreed on
what had exactly led to the break down of the Camp David
negotiations in July 2000 and the subsequent events that sparked
off the second IntifÉÌah in October 2000.

The Palestinians are convinced that those talks broke down because
Israeli negotiators at Camp David, having links with the extreme
right-wing politicians in Israel, deliberately sabotaged the talks by
insisting to continue to hold on to Jerusalem. The Israelis, on the
other hand, believe that the late Yasir Arafat never intended to achieve
peace with the state of Israel. Arafat was not trustworthy; he was
viewed by the Israelis as a “terrorist” who had not given up the use
of violence for achieving his political goals. Shlomo Ben-Ami, who
took part in the Camp David talks as Israel’s Foreign Minister in



BOOK REVIEWS 231

Ehud Barak’s cabinet, points out in his Scars of War, Wounds of
Peace: The Israeli-Arab Tragedy (Oxford: Oxford University Press,
2005), that a respectable two-state deal was there for the taking at
Camp David but Arafat, “elusive, non-committal, the master of
double talk,” was not willing to grasp it.

As to the origins of the second IntifÉÌah, the Israelis once again
put the blame squarely on Arafat. According to the Israelis, it is
Arafat who deliberately started the uprising of the Palestinians
following the breakdown of the Camp David talks, and he could
have stopped the violence if he had wanted to. The Palestinians, on
the other hand, firmly believe that it was Ariel Sharon who had
sparked off the second IntifÉÌah by visiting the premises of the holy
Al AqÎÉ mosque on  September 28, 2000.

How are such conflicting views of the incidents formed? Religious
and social stereotyping of each other almost certainly contributes to
the creation of such contrary perceptions. But a more pertinent
question would be: how could such perceptions be sustained for
decades? Daniel Dor presents the Israeli side of the explanation to
this puzzle. He attempts to provide some answers to this vexing
question in IntifÉÌah Hits the Headlines. The book is written clearly
enough to appeal to both academics and general readers. In his
methodologically sound book, the author goes to show how a group
of Israeli newspaper editors helped cultivate and reinforce the
distrustful view of Palestinians in the Israeli society during the crucial
early days of the second IntifÉÌah. Using discourse-oriented
analysis, Dor examines reports published in three Israeli newspapers
– Yediot Ahronot, Ma’ariv, and Ha’aretz – during October 2000, the
period which saw an escalation of violence between the two sides,
and criticizes the “highly destructive role” of the Israeli print media
in shaping the nation’s collective cynicism towards Palestinians.

Dor maintains that “The newspapers systematically suppressed
certain elements of reality and emphasised and accentuated others,
in a way that provided the ‘factual’ platform for the new narrative
[which has] become ingrained in the Israeli collective consciousness
ever since” (p. 5). In his book, Dor cites Ha’aretz of 2 October
2000 as an example, in which a headline read: “Israel: Araft
Responsible for Riots” (p. 22). There was also a special box on the
front page, with the title, “The Main Facts.” It stated that Prime



-

232     INTELLECTUAL DISCOURSE, VOL 14, NO 2, 2006

Minister Ehud Barak had convened a special consultation at his home
and told Arafat that his “immediate and personal” intervention was
required to quell the situation. It was reported that the U.S. was
trying to stop the violence. The newspaper readers were reminded
that the cease-fire agreement reached the day before was not
observed by the Palestinians. The paper also reported that the U.S.
was of the opinion that Sharon’s visit to the Temple Mount had
triggered off the Palestinian outbursts. Dor concludes that the
message was clear: “Arafat is responsible for the violent outbreak
and is doing nothing to stop it, and the claim that Sharon’s visit to
the Temple Mount caused the riots is an American claim.” On October
3, 2000, Ha’aretz added another piece of information, with a similar
heading: “Sharon in a letter to Albright: The violence began before
my visit to the Temple Mount” (p. 24). As in Ha’aretz, the headlines
and the treatment of the news of October 2, 2000 riots were equally
politically motivated in Yediot Ahronot, Ma’ariv.

Dor follows the events of October 2000 on a day-to-day basis and
by deconstructing the narratives of the newspapers as well as by
reconstructing them in a more balanced fashion. With full reports
sent in by reporters, he exposes the negative role of those editors in
his book. It is a fascinating study showing the manipulative powers
of editors and the print media. Instead of being part of the solution,
these editors became part of the problem. But a larger question looms
here: why did these editors behave in such a manner? Was there a
conspiracy among them to strengthen the general view of
Palestinians being untrustworthy?

Dor does not imply any conspiracy theory. He explains that this
behavioural pattern of the editors was a result of a complex
combination of converging influences and dynamics, which targeted
reporters and editors in different ways: the surge of public fear and
anger; the undercurrent of racist stances; the almost exclusive reliance
of the flow of information from the Prime Minister’s entourage and
from senior officials in the defence establishment; the automatic
adherence of the media to the task of national unity vis-a-vis what
appeared as the clear and imminent danger of a “general
conflagration”; the systematic disregard of the fact that the
Palestinians in the territories still live under occupation; and the deep
conviction that Barak did everything that could have been done for



BOOK REVIEWS 233

peace, and therefore, did not and could not have contributed to the
deterioration of the situation.

Journalists are part of a society. As ordinary members of a
community, they are presumably subject to the same pressures of
the values and views of the society. But they are also the shapers
and keepers of conscience of a society. It is in this role that those
editors of the three Israeli newspapers had failed. The vast majority
of the Israeli people might have been part of the collective sense of
fear experienced by the Israeli society or share, in Dor’s own words,
racist views about Palestinians and know nothing about the
consequences of the occupation. Perhaps, it is due to the “constitutive
role” of editors, as played by those of the three Israeli newspapers
cited above, that the following facts have been fenced out from the
collective Israeli consciousness: that since the Oslo peace process
began, the Israeli government has expropriated at least 70,000 acres
of Palestinian land, largely for Israeli settlement expansion and the
construction of new settlements and settlement infrastructure; that
since 1993, nearly 4,000 Palestinian houses had been demolished;
that Israeli settlers in the West Bank and Gaza have used more water
for keeping their lawns green than the Palestinians have for carrying
out their daily basic needs such as drinking, washing, and cleaning,
and for other necessities of life.

Reflections on the Qur≥≥≥≥≥Én: Understanding SËrahs al-FÉtiÍah &
al-Baqarah. By Irfan Ahmad Khan. Leicestershire: The Islamic
Foundation, 2005/1426 AH., pp. 782+xiii. ISBN 0 86037 455 6.

Reviewer: Israr Ahmad Khan, Department of Qur≥Én and Sunnah
Studies, International Islamic University Malaysia (IIUM). E-
mail:israr@iiu.edu.my

Though the Holy Qur≥Én was first translated into English in 1649
by Alexander Ross, it remains a close text to most of the English
readers, Muslims and non-Muslims alike. The book under review
marks a departure from earlier efforts. It would definitely assist a


